Osteopati imod hovedpine

Sundhedstips fra Klinik Gahlenbeck, Lægeklinik for Osteopati og Akupunktur i Kolding.

Musklerne i nakkehvirvelsøjlen er ikke kun ofte årsagen til bevægelsessmerter, men mange andre lidelser kan have deres årsag her. Muskelspændinger og triggerpunkter kan føre til hovedpine, migræne, svimmelhed, kvalme, svimmelhed, sløret syn og ubehag. Ved omhyggelig palpering af musklerne i nakkehvirvelsøjleområdet kan muskelspændinger let opdages. Triggerpunkter adskiller sig ved deres tryksmerter og hårdhed i musklen; de kan let palperes. Spændinger og triggerpunkter i musklerne på siden af nakkehvirvelsøjlen kan forårsage mange problemer. Mest almindelige er muskelspændinger og triggerpunkter ved musklernes oprindelse bagpå hovedet. Ofte kan forhærdede, mærkbare muskelstrukturer findes langs hele nakkehvirvelsøjlen med osteopati.

Osteopati Klinik Gahlenbeck i Kolding

Muskulaturen i skulderområdet er også meget følsom og reagerer ofte med spændinger, muskelhårdhed og triggerpunkter. Mulige udløsere er akutte ulykker, overbelastning og traumer. Også kroniske dårlige arbejdsstillinger, f.eks. ved computerarbejde, håndarbejde og kørsel, kan være årsag. Psykiske traumer og stress kan føre til spændinger i nakke musklerne. Med teknikker fra lægeosteopati kan symptomer behandles. Derudover kan tørnåling anvendes. Tørnåling er stikning af muskler og hud med en tør nål uden medicin til muskelafslapning. Ved periosteal akupunktur, direkte nåling af knoglehinden, kan yderligere helbredelsesimpulser gives