Den ustabile halshvirvelsøjle – årsag til mange sygdomme

Sundhedstips fra Klinik Gahlenbeck, Lægeklinik for Osteopati og Akupunktur i Kolding.

Den ustabile halshvirvelsøjle – årsag til mange sygdomme

En ustabil halshvirvelsøjlen kan udløse multisystem sygdomme. Hverken læger eller patienter tænker over dette. Hvem kan forestille sig, at årsagen til depression, ADHD, ADD allergier, kronisk træthed, udbrændthed, migræne, anstrengelses astma, hjerterytme lidelser, næse/pande bihuler – betændelse, tinnitus, forhøjet blodtryk eller rygsmerter har deres årsag i skader på hals rygsøjlen. Når vi har skader på hals rygsøjlen, tænker vi kun på lokale smerter, hovedpine og svimmelhed.

Men, en lidelse i halshvirvel søjlen kan påvirke alle cellernes metabolisme og energiforsyningen i kroppen. I vores moderne verden er skader på halshvirvelsøjlen en af de mest almindelige uopdagede sundhedsforstyrrelser.

Skader på halshvirvelsøjlen er en udløser af nitronativ stress og udløser meget ofte multisystem sygdomme.

Hvad sker der med en beskadiget halshvirvelsøjlen?

Skader efter blokeringer eller ustabilitet af halshvirvelsøjlen kan have alvorlige konsekvenser for vores helbred. Først føre det til funktionelle lidelser, og som følge heraf kan der opstå multiorgansygdomme.

Rygmarven, hvor alle nervestrenge samles, der fører fra hjernen til kroppen og omvendt, samt arteriel blodforsyning til hjernen, bliver belastede af en ustabil halshvirvelsøjle.

En langvarig forstyrrelse kan fører til et permanent overaktivering af nervesystemet. Stresshormonerne adrenalin, noradrenalin og kortisol frigives i stigende grad. De har indvirkning på alle organer, muskler og kirtler. Nitrogenoxid frigives, nitrosativ stress opstår, hvilket skader mitokondrier og forhindrer dermed dannelsen af ATP (den generelle energi til vores celler). Hvis disse reaktioner bliver kroniske, opstår der multiorgansygdomme.

De kroniske problemer på halshvirvlerne udløser nitrosativ stress . ( nitronativ stress: overdreven dannelse af nitrogenoxid NO, som skader mitokondrier) Dette påvirker vores mitokondrier, energikraftværkerne i vores celler. Patienterne føler sig trætte, udmattede og syge. De har problemer med visse aktiviteter og bevægelser. Feks. ved ophængning af gardiner, brystsvømning, arbejde ved computeren, strygebræt eller komfur samt vask af hår hos frisøren.

I vores moderne samfund opstår der altid ulykker, overbelastninger af halshvirvelsøjlen. Udløsere af skader på hvalhvirvelsøjlen kan være:

Bilulykker, især kollisioner

Boldsport,  slag i hovedet ved boksning, skiløb, atletik, bungee jumping

Tunge løft,

Unaturlig fødsel ( kejsersnit, fødsel med brug af tang)

Overstrækning af halshvirvelsøjlen under en narkose.

Ulykker i hjemmet. Fald fra stiger, trin, stole, stilladser, puslebord,

Styrt på halebenet ved ridning eller fald.

Hvad kan der gøres terapeutisk?

Behandling af den ustabile halshvirvelsøjle

Lidelserne og skaderne på halshvirvelsøjlen kan korrigeres med osteopatiens teknikker. Disse er blide og effektive.

Derudover tilsættes vitaminer for at støtte mitokondrierne.

Patienten skal overholde en kulhydrat reduceret kost, såsom for eksempel stenalder kost.

Nakken skal understøttes under søvn. For terapiens succes er en afslappende nats søvn nødvendig, en god nakkepude og en god madras er uundværlige.

En tætfyldt fjerpude er vigtig. Det er nemt at lave ved at sammensætte fyldet af to små fyldte puder. Et fjerindhold på 1,8 – 2 kg pr. 80 cm2 er tilstrækkeligt, så puden er fast og elastisk. Hvis vi krøller denne pude eller ruller et hjørne op under hovedet, strækker vi os forsigtigt og så slapper halsen muskulaturen.

Efter terapien er det absolut nødvendigt at beskytte halshvirvelsøjlen.

Sportsgrene som jogging, ridning, boldsport og brystsvømning med hovedet højt skal undgås. Jeg kan anbefale at gå, vandre og cykle med opretstående krop.

I hverdagen skal du være opmærksom på funktionelt korrekt siddende stilling, bøje sig ned og gå. På arbejdspladsen skal det være muligt at sidde i en vinkelret position.

Dirk Gahlenbeck

– Læge og Osteopat, Kolding –