Det er ikke altid disken! Osteopat finder iskiasnerven der klemmer i rumpen! Piriformis-syndrom!

Sundhedstips fra Klinik Gahlenbeck, Lægeklinik for osteopati og akupunktur i Kolding.

Søg hjælp hos din osteopat Dirk Gahlenbeck.

Smerter i ryggen! Smerten stråler ned i benet! Klart her tænker mange at en diskusprolaps er skyld! Men pas på, måske trykker musklen på iskias! Piriformis-syndrom! Her tilbyder Dirk Gahlenbeck en behandlingsmetode med få bivirkninger og ofte lovende resultater.

Ryggen gør ondt, smerten stråler ned i benet. Diskusprolapsen, en nerve kompression syndrom er mistænkt. Men pas på, piriformis-syndromet kan forårsage et lignende smertebillede. Patienter med piriformis-syndrom har smerter i balderne, med stråling ned i knæhaserne og undertiden helt ned i hælen og foden. Traume eller overbelastning er ofte årsagen.

Den neurologiske undersøgelse, med provokationstest, samt en lægelig osteopat undersøgelse hjælper med at afgrænse symptomerne.

Følgende tests hjælper i denne henseende:

• Saks testen: Patienten ligger på ryggen og skal udføre sakselignende bevægelser med benene.
  • Fair-testen provokerer smerte ved bøjning, føring af benet mod kroppen (adduktion) og ved at dreje hoften indad (indadrotation), hvilket medfører smerte.
  • Drejning af benet udad mod modstand udløser også smerte ved piriformis-syndromet.

En MR scanning kan føre én på afveje, da man her kan finde en diskusprolaps i lænden, der dog ikke forårsager symptomer og derfor ikke er årsagen til smerterne. Den fysiske undersøgelse af en læge er meget vigtig her. En veluddannet læge og osteopat kan sikkert mærke forhærdningen i piriformismusklen. Ved piriformis-syndromet er en lægelig osteopat behandling, triggerpunktterapi og dry needling førstevalgsbehandlingen. Med mine mange års erfaring som osteopat, har jeg hjulpet utallige af patienter af med deres smerter.

Behandling af piriformis-syndromet har vist sig at være meget succesrig. Under min behandling  kombinere jeg som osteopat; neuropunktur, triggergunktterapi og neuropunktur, for at give dig den best mulige behandling.

Book en tid hos Klinik-Gahlenbeck og kom ind i vores behagelige klinik i Kolding, her modtager du professionel behandling af

Dirk Gahlenbeck

Læge og osteopat